Eriksberg anpassad grundskolan flyttar inför höstterminen 2024

Varje år tar Uppsala kommun fram en lokalförsörjningsplan och 2022 ingick bland andra Eriksbergsskolans lokaler. Lokalerna är i stort behov av renovering och beslut togs att befintliga lokaler rivs eller totalrenoveras.

Kommunen vill bygga en helt ny Eriksbergsskola på samma plats med planerad inflytt år 2030.
Beslut togs av Utbildningsnämnden den 24 november 2022 och i kommunstyrelsen den 14 december 2022.

Beslutet innebär att skolans verksamhet lämnar nuvarande lokaler från och med 2024.

Grundskolans ledning har ett förslag för flytt av Eriksberg anpassad grundskola.

Förslaget är att fr om höstterminen 2024 flyttar Eriksberg anpassad grundskola till moduluppställningen i Gottsunda.

De elever på Eriksberg anpassad grundskola som berörs av flytten går idag i årskurs 7 och 8. Elever som idag går i årskurs 9 avslutar högstadiet innan hösten 2024 och omfattas inte av flytten.

En av prioriteringarna för Eriksberg anpassad grundskola har varit att flytta skolans verksamhet som en enhet och inte splittra skolan i flera mindre enheter. Denna prioritering uppfylls genom att hela verksamheten ryms i moduluppställningen i Gottsunda.
Lokalerna uppfyller behoven för tillgång till specialsalar såsom hemkunskapssal, idrottshall, slöjdsal.
Matsalen är förlagd i intilliggande nya Gottsundaskolan.

Fler skolor berörs
Eriksbergsskolans elever flyttar till Rosendals skola, som i och med flytten blir en F-9-skola. Idag är det en skola med förskoleklass till och med årskurs 6.

Föräldramöte för årskurs 7 och 8
Du som är vårdnadshavare till elev i årskurs 7 och 8 på Eriksberg anpassad grundskola är välkommen på föräldramöte.

Datum: 12 oktober 2023
Tid: 17.30-18.30
Plats: Eriksbergsskolan, ingång till klass A och B

Om du har frågor eller funderingar så är du välkommen att kontakta