Om anpassad grundskola

Utbildningen i den anpassade grundskolan ger eleverna en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och fortsätta att utbilda sig.

I den anpassade grundskolan får ditt barn en utbildning och undervisning som är anpassad till barnets behov och förutsättningar. Utbildningen i den anpassade grundskolan ger ditt barn viktiga kunskaper och värden, bidrar till personlig utveckling, social gemenskap och skapar en god grund för att kunna delta aktivt i samhället.

Rätt målgrupp

Att gå i anpassad grundskola innebär vissa begränsningar när det gäller vilken utbildning och vilket yrke ditt barn kan välja i framtiden. Innan ditt barn får rätt till plats i anpassad grundskola görs en noggrann utredning för att kunna bedöma om ditt barn hör till skolformens målgrupp.

Du som vårdnadshavare, eller ditt barn, kan be om att få göra en utredning. Personalen i förskoleklassen eller grundskolan kan också be om det. Ditt barn tas emot i den anpassade grundskolan först när utredningen är klar.

Du kan läsa mer om den anpassade grundskola i Skolverkets folder Skolan är till för ditt barn.