Berga anpassad grundskola åk 1-6

Berga anpassad grundskola tar emot elever som läser ämnen, ämnesområden och har delad studieplan för årskurserna 1 till 6.

Om skolbyggnaden och omgivningarna

Berga anpassad grundskola delar lokaler med Bergaskolan, som är en grundskola. Skolorna ligger i stadsdelen Kåbo. I närområdet finns Botaniska trädgården, Bror Hjorts hus, slottet, Evolutionsmuseet, Engelska parken och Stadsskogen. Skolans arkitekt är Gunnar Leche.

Den anpassade grundskolans klasser har en egen del i skolbyggnaden. Skolan delar lokaler med grundskolan för undervisning i hem- och konsumentkunskap, idrott, slöjd och musik. Skolformerna har en gemensam matsal.

Fritidshemmet

Berga anpassad grundskola har ett eget fritidshem med tre avdelningar. Eleverna delas in i grupper utifrån olika aktiviteter. Fritidshemmet har fasta aktiviteter varje dag. Ibland görs aktiviteter tillsammans med grundskolans fritidshem. På fritids har vi en inspirerande skolgård och närhet till natur och kultur vilket innebär mycket utevistelse och studiebesök.

Skolans verksamhet

För att nå optimal kunskapsutveckling vill vi erbjuda eleverna bästa möjliga förutsättningar för lärande och utveckling. Berga anpassad grundskola ska vara en plats där alla är trygga och där alla känner sig välkomna. Därför har vi en värdegrund som bygger på trygghet, omtanke, ansvar och delaktighet.

Vår värdegrund ska bidra till en god arbetsmiljö och ge en stabil grund för inlärning. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar sin självkänsla och sitt självförtroende för att de ska ha en positiv utveckling så väl socialt som kunskapsmässigt.

Andra sidor under: Berga anpassad grundskola åk 1-6