Vad händer när mitt barn ska byta skola?

På hösten får vårdnadshavare information om skolval, gymnasieval och öppet hus på skolorna. Ansökning sker via skolvalsblankett med posten eller digitalt i systemet Dexter.

Övergång inom anpassad grundskola från årskurs 6 till årskurs 7

Vid utvecklingssamtalet på hösten får vårdnadshavare information om skolval och öppet hus.

I januari har den anpassade grundskolan - högstadiet öppet hus för information. Där får du möjlighet att titta på skolans lokaler och träffa skolans personal. Exakt datum för öppet hus kommer att finnas på respektive skolas hemsida.

Vårdnadshavare får en skolvalsblankett med posten. Den skickas ut av antagningsenheten under januari. Du som vårdnadshavare måste ansöka om plats innan februari.

Övergång från anpassad grundskola årskurs 9 till anpassad gymnasieskola

Under höstens informationsmöte i årskurs 9 ges information om gymnasievalet.

Vårdnadshavare och elev träffar koordinator Jeanette Eriksson vid höstterminens utvecklingssamtal. Hon ger information om den anpassade gymnasieskolan, praktik och inskolning.

I november har de anpassade gymnasieskolorna öppet hus för information, då ges möjlighet att titta på skolans lokaler och träffa skolans personal.

Gymnasievalet sker digitalt i Dexter. Koordinator Jeanette Eriksson postar ut inloggningsuppgifterna till vårdnadshavare i januari. Sista ansökningsdag är mitten av februari.

Här är en film om hur du ansöker till anpassad gymnasieskola

Koordinator skola-arbetsliv
Jeanette Eriksson