Hösten 2024 flyttar Eriksbergsskolan till nya lokaler

Varje år tar Uppsala kommun fram en lokalförsörjningsplan och i år ingår bland andra Eriksbergsskolans lokaler. Kommunen vill bygga en helt ny Eriksbergsskola på samma plats med planerad inflytt år 2030.

Lokalerna är i stort behov av renovering och nu finns ett förslag till beslut som innebär att befintliga lokaler rivs eller totalrenoveras. Kommunen vill bygga en helt ny Eriksbergsskola på samma plats med planerad inflytt år 2030. Beslut tas av Utbildningsnämnden den 24 november och i kommunstyrelsen den 14 december.

Förslaget innebär att Eriksbergsskolan och anpassade skolans verksamhet lämnar nuvarande lokaler från och med 2024.

Den anpassade grundskolan får nya lokaler

Elever som går på Eriksberg anpassad grundskola berörs. Det handlar om de elever som idag går i årskurs 7 och som kommer att börja åk 7 ht 2023. De nämnda eleverna kommer då att gå i åk 8 och 9 hösten 2024.

Elever som går i årskurs 8 och 9 avslutar högstadiet innan hösten 2024 och de omfattas inte av flytten.

Den anpassade grundskolan flyttar inte med till Rosendals nya skola. Just nu pågår ett arbete med att hitta lämpliga lokaler som är anpassade för grundsärskolans elever.

Om ni har frågor eller funderingar vänligen kontakta:

Karen Natvig, områdeschef
karen.natvig@uppsala.se