Grundsärskolan blir anpassad grundskola

I juli byter alla grund- och gymnasiesärskolor i Sverige namn. Den nya benämningen blir då anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola.

Denna ändring i skollagen, som beslutats av riksdagen, gäller från 2 juli 2023. Ändringen är en del av en långsiktig målsättning att stärka utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Nya namn på Uppsalas kommunala grundsärskolor

Det här innebär att Uppsalas alla grundsärskolor byter namn. Nu pågår ett arbete med att ändra namnet i skolans alla kanaler och informationsmaterial samt i kommunens information.

Så ändras namnen på Uppsalas kommunala grundsärskolor

• Berga grundsärskola heter nu Berga anpassad grundskola .
  • Branting grundsärskola heter nu Branting anpassad grundskola. (Tillhör Eriksberg anpassad grundskola.)
  • Eriksberg grundsärskola heter nu Eriksberg anpassad grundskola
  • Johannesbäck grundsärskola heter nu Johannesbäck anpassad grundskola.
  • Årsta grundsärskola heter nu Årsta anpassad grundskola.
  • Östra Stenhagen grundsärskola heter nu Östra Stenhagen anpassad grundskola.

På kommunens hemsida kan du läsa om nyheten i sin helhet: Särskola blir anpassad skola

26 juni 2023