Prao

Elever som går i årskurs 7-9 får göra prao 2 dagar per läsår. Syftet är att elever ska få kunskap inför kommande studie- och yrkesval. Alla elever ska ger möjlighet till prao. Elev eller vårdnadshavare ordnar prao.

Vad är syftet med prao?

Syftet med prao är att eleverna ska få kunskaper om arbetslivet inför kommande gymnasie- och yrkesval. Genom prao ska eleverna få erfarenheter av yrkeslivet och inblick i hur arbetslivet fungerar, samt hur arbetet i specifika branscher går till.

Vilka elever ska få ha prao?

Alla elever oavsett årskurs på högstadiet ska ges möjlighet att hitta en praoplats.

När börjar prao?

Eleverna kommer att ha prao på våren.

Hur många dagar är det prao?

Det är prao två dagar.

Vem ordnar praoplats?

Elev och/eller vårdnadshavare ordnar praoplats och får hem många blanketter att läsa, fylla i och lämna tillbaka. Eleven får blanketter, i pappersform av mentor, som tas hem för underskrift.

Vilka blanketter ska hemmet lämna tillbaka till skolan?

Skriv ut Samlade dokument för prao. (PDF, 345 KB)

Innan prao:

1. Viktig information till praoplatsen